Ada Apa Dengan Rahsia

Hashtag TheMrFlowerman Rahsia Orang Bukan Untuk Dijaja

Beberapa minggu lepas, saya ada terbaca sepotong artikel pendedahan mengenai kecenderungan segelintir guru kaunseling di Malaysia menjaja rahsia peribadi pelajar. Hasil luahan murid sewaktu sesi kaunseling tertutup dijadikan modal ‘membawang’. Aduh, saya cukup tak gemar guna perkataan ini. Namun, inilah istilah kontemporari paling jitu dalam merumuskan situasi. Kasihan bawang. Makhluk tak berdosa.

Saat membaca artikel tersebut, fikiran saya dibawa menerawang kembali ke hari pertama bekerja suatu ketika dahulu. Menjelang makan tengahari, sekumpulan jurutera senior tampil menghampiri diri ini memohon kepastian tentang gaji yang syarikat putuskan untuk membayar saya.

Dan mereka tidak bertanya, “Gaji kau berapa?” Soalan busy body sebegini mudah saya tangkis dengan cara berpura-pura pengsan.

Sebaliknya yang terluah, “Biar betul kompeni bayar kau RMXXXX.XX?!” Nilai yang disebut padan dengan jumlah yang tertera pada kontrak tawaran saya. Tepat sehingga ke nilai sen. Sebenarnya bukanlah tinggi sangat pun. Tetapi mungkin lebih tinggi daripada pihak yang bertanya.

Dari manakah mereka korek? Setelah saya siasat, rupa-rupanya staf bahagian finance yang buka cerita (saya tahu siapa dia). Padahal maklumat gaji seseorang adalah rahsia. Private and confidential.

Belum masuk lagi kisah-kisah staf unit IT yang ambil kesempatan skodeng aktiviti pelayaran warga organisasi. Sampai tahap boleh tahu siapa rajin layan porno dan siapa yang rajin shopping online. Maklumat ini kemudian dijadikan modal bersembang.

Belum ditambah lagi episod staf bahagian HR yang mula cetus bisik-bisik skandal mengenai manager kami bersama PA-nya yang jelita. Hendak dijadikan cerita, kedua-dua individu yang dimaksudkan telah lama pun sah bernikah (secara senyap). Cuma rekod HR belum dikemaskini. Ini pun jadi modal membawang.

All of the above took place within the same company. Dalam tempoh kurang sebulan saya masuk kerja. Kesimpulan spontan yang saya buat kala itu – Privasi maklumat tidak wujud di Malaysia. And it doesn’t stop there.

Dalam setahun ada 365 hari. Tetapi mengapa sejurus saya ‘parking’ sejumlah wang ke dalam akaun bank yang baru sahaja dibuka, PADA HARI YANG SAMA juga saya terima pelbagai panggilan daripada agen-agen unit trust rambang? Lantas mempelawa saya melabur. Tak mungkin ini sekadar kebetulan.

Dari mana mereka peroleh nombor telefon saya, satu hal. Lebih menakutkan lagi, macam mana mereka tahu perihal deposit sebentar tadi? Saya tak mahu menuduh. Tapi saya fikir kalian boleh teka.

Himpunan pengalaman di atas perlahan-lahan membuatkan saya hilang kepercayaan terhadap manusia secara am. Termasuk bangsa sendiri. Sedangkan privasi data kritikal pun pihak yang sepatutnya bertanggungjawab tak mampu jaga amanah, inikan pula rahsia peribadi orang dalam bentuk cerita.

Rahsia pesakit di tangan doktor. Rahsia tertuduh di tangan peguam. Rahsia gadis terlanjur di tangan bidan. Rahsia pasangan suami isteri di tangan juruterapi rumahtangga. Dan seperti contoh dalam perenggan mukadimah tadi, rahsia murid di tangan guru kaunseling. Apatah lagi jikalau para pemegang rahsia ini secara kebetulan ikon media sosial.

Pada zaman kepesatan media sosial, semua orang mahu bercerita. Rata-rata ingin diangkat menjadi pempengaruh. Dan tak dinafi persaingan semakin hari semakin sengit. Desakan mencari bahan sensasi kian menjadi-jadi. Apa lagi buah modal sensasi dan murah dalam had capaian, selain rahsia orang lain? Terutama sekali pabila bidang kerjaya hakiki seseorang melibatkan akses terhadap maklumat sulit sebegini. The temptation is always there, of course. You just don’t do it.

Pada saya, rahsia peribadi masing-masing adalah hak eksklusif tuan tubuh. Kecuali dia sendiri yang bersedia mahu berkongsi dengan umum. Rahsia orang lain bukanlah modal murah bagi kita menagih perhatian dan sanjungan di media sosial. It doesn’t matter if you change the name of characters. The trust has been breached. Dari perspektif pemilik rahsia, anda tetap seorang pengkhianat.

Kini saya lebih selesa pendam sendiri suka duka kehidupan (kecuali apa yang saya coret ke dalam buku). Sesama teman rapat pun saya tak berani buka rahsia sebarangan. Hatta seorang. I don’t want to equip them with such an ammo. Bak kata Henry Wilson Allen (seorang penulis), “Rahsia yang disimpan itu kekal sebagai hamba. Rahsia yang dikongsi kelak menjadi tuan.”

Kepuitisan Kian Hilang

Guitar Playing TheMrFlowerman Blog Coretan Sang Flowerman

Puitis merupakan kata sifat bagi nukilan am berunsur puisi, tanpa terikat pada format dan struktur tertentu seperti sajak, pantun atau syair.

Ada kalanya kepuitisan bermain dengan irama susun kata. Ada kalanya pula bermain dengan maksud tersirat atau metafora. Tak dinafi, kepuitisan berkuasa menambah seri ayat. Bukan sahaja dalam penulisan. Bahkan juga ucapan umum serta pick-up line (ayat mengurat).

“Assalaamualaikum? Tak jawab berdosa.” (Ini contoh pick-up line langsung tak puitis dan dah lama basi)

“Kasihku terhadapmu umpama cirit. Ternyata mustahil dikemut lagi.” (Meskipun tidak senonoh, kepuitisan contoh ini tak dapat disangkal)

Walaupun saya kurang menggemari puisi konvensional (sajak, syair, pantun, etc) dalam apa jua bahasa, kepuitisan dalam seni menulis banyak saya pelajari daripada lagu-lagu rock Melayu era 90-an. Sesiapa yang masih ingat, akhbar Melayu hujung minggu sepanjang dekad tersebut diseri dengan ruangan lirik lagu-lagu popular.

Hal ini barangkali remeh dari sudut pandang sekarang, memandangkan segala benda mudah diperoleh daripada internet. Tetapi pada suatu ketika dahulu, akhbar edisi hujung minggu luar biasa istimewa nilainya. Sudahlah dicetak berwarna. Ada sisipan tambahan pula. Seksyen komik pun bermuka-muka.

Tanpa paparan akhbar, kaedah alternatif menyalin lirik hanya satu: Berlari ke radio bersama pensel dan kertas setiap kali berkumandang lagu idaman. Itu pun dengan syarat lagu tersebut tidak tenggelam dek celoteh merapu sang DJ. Kita pasang radio sebab nak dengar lagu. Bukan nak tahu kisah hidup dia. Adoi…

Sepulang dari sekolah setiap Isnin, saya akan mohon keizinan orang tua sebelum menggunting keratan-keratan memanggil. Komik. Lirik lagu. Teka silang kata. Poster wayang. Lantas dihimpun ke dalam beberapa siri buku skrap. Biasalah, aktiviti seorang budak loser. Malu kalau kawan-kawan sekolah tahu. Dalam pada itu, berjilid-jilid juga naskhah terkumpul. Entah di mana kesemuanya sekarang.

Bercakap soal lagu-lagu rock era 90-an, indah sungguh gubahan koleksi sepanjang dekad tersebut. Lirik menyengat. Irama cenderung melekat dalam kepala. Petikan solo gitar juga tak kurang berhantu. Cuma aspek terakhir ini saya hanya mula sedar dan hargai setelah berjinak main gitar.

Intro gitar Joe Wings buat lagu Sejati pada saya antara solo gitar paling kreatif dalam dunia. Sebab jikalau diteliti betul-betul, bunyinya macam serunai silat. Tak percaya? Cuba dengar semula.

Kembali kepada bicara lirik, ia boleh sahaja digubah bersahaja sekadar mahu menyampaikan cerita. Namun, aktiviti ini memerlukan inisiatif tambahan dalam usaha membentuk frasa-frasa indah.

Sepi mencengkam,
Resah berpanjangan,
Wajahmu bermain di ingatan… (Lagu Pasti, gubahan Saari Amri untuk kumpulan Mega)

Walaupun lenaku panjang
Tiada mimpi bertandang
Menghitung hari berlalu
Seksanya aku
(Korus lagu Seksa. Dipadan pula dengan suara Amir Ukays. Pergh!)

Walau hanya seketika cuma
Agar hilang rindu dan dahaga
Agar pulih semangat kasih dan mesra
Seperti baaaaa-ruuuuu ke-nal cin-ta!!! (Adoi, sakit tekak saya menjerit)

Umpama Mimpi Dalam Mimpi, gubahan Awang BPR untuk Damasutra.

Tatkala diteliti rangkap ini, saya cukup tertarik pada ungkapan seketika cuma. Perasan tak, boleh sahaja ditulis cuma seketika? Bunyinya lebih lancar bak pertuturan seharian. Dari segi susunan kata juga tak jadi hal kerana penghujung masih berirama. Melodi tetap terjaga. Namun begitu, kurang umph. Seketika cuma ternyata lebih puitis.

Ini sekadar beberapa contoh bagi menggambarkan kepuitisan seni menulis lagu dari suatu era yang telah hilang ditelan zaman. Sungguhpun ada yang catchy, kebanyakan lagu sekarang pantas dilupakan. Lekas jemu.

Irama kelam kabut dan bising, sinonim dengan aturan hidup moden yang agresif dan bergerak laju. Lirik pun sudah tidak sepuitis dahulu. Rangkap santai. Banyak “Wo-Wo-Wo” dan “Oh-Oh-Oh”. Kata-kata sekadar filler ibarat karipap berinti tepung. Baik lagu raya moden mahupun lagu patriotik. Apatah lagi pemberian nafas baharu terhadap lagu-lagu klasik. Saya hanya mampu geleng kepala.

Kata orang, evolusi itu normal dan harus dirai. Mungkin saya yang kolot. Masih terperangkap dalam kepompong nostalgia silam. If that’s the case, it’s OK. I’m happy there.

Playlist Deman Rock Kapak 90-an Shah Ibrahim Blog Coretan Sang Flowerman
Currently listening to…

Semua Benda Adalah Cerita

Buku Lejar Berlogo MrFlowerman Studio Blog Coretan Sang Flowerman

Penganut sebilangan ajaran besar di dunia mempercayai kewujudan catatan lengkap tingkah laku setiap manusia sepanjang tempoh dia bernyawa. Cuma akses terhadap cerita ini berada di luar capaian. Sehinggalah masing-masing telah beralih ke alam seterusnya. Dan setiba detik tersebut, setiap orang hanya mampu mendengar cerita ini dibacakan secara sehala. Sebarang suntingan adalah mustahil.

Berbeza pula halnya dengan cerita kita di dunia. Selagi nyawa masih dikandung badan, pelbagai plot twist menanti. Sebilangannya dipandu oleh takdir. Sementara sebilangan lagi bergantung pada free will, tindak tanduk yang kita pilih sendiri. Padanan kedua-dua elemen ini menjadikan jalan cerita setiap orang unik.

Susur galur keturunan kita adalah cerita. Himpunan memori silam kita adalah cerita. Cinta pertama kita adalah cerita (walaupun hanya bertepuk sebelah tangan…huhu). Mimpi ngeri malam tadi adalah cerita. Impian serta harapan masa hadapan kita adalah cerita (meskipun belum kesampaian). Derita serta kekecewaan kita adalah cerita. Perbalahan dan persahabatan sesama kita pasti ada kisah di sebaliknya.

Iklan adalah cerita. Laporan berita adalah cerita. Ulasan produk adalah cerita. Modal air liur seorang pempengaruh di media sosial adalah cerita (menarik atau hambar, itu soal lain).

Malah, CV/Resume kerjaya kita juga merupakan sebuah cerita. Lazimnya dongeng, sebab ramai (termasuk saya) yang cenderung tokok tambah. Bercakap Cina setakat tahu ‘nin-hou’ dan ‘xie-xie’, tapi dalam CV tulis fluent (intermediate) in Mandarin. Haha.

Tak dapat dinafi, cerita yang berkesan memiliki kuasa besar tersembunyi. Cerita bisa mengubah konteks situasi. Yang hasilnya memandu persepsi. Lantas mempengaruhi.

Cerita boleh dijadikan senjata untuk menaikkan atau menjatuhkan seseorang. Lebih tragis lagi, cerita berupaya mengubah hala tuju perbicaraan kes jenayah. Orang yang tidak bersalah boleh disabit. Orang yang bersalah boleh terlepas.

Patutlah ramai yang berpendapat, kelompok pandai bercerita mampu menguasai dunia.

Budak Meja Belakang Pax Americana Kongsi Pengalaman

Ada Apa Dengan Nyanyian

Ink Sketch Pintu Masuk Jam Studios Leeds Blog Coretan Sang Flowerman

Sungguhpun segan hendak mengaku, saya insan yang tidak dikurnia keupayaan menyanyi secara semulajadi. Tak mahir kawal lenggok suara. Mengaji pun mendatar. Alunan syair mendayu-dayu apatah lagi.

Kata orang, suara sedap itu aset berharga buat lelaki. Terutama sekali dalam hal memikat gadis. Umpan alternatif andai kata wajah sang kumbang kurang memberangsangkan.

Terkenang kembali, sewaktu ujian menyanyi Tahap 1 persekolahan rendah dahulu pun saya sering peroleh markah teruk. Mujurlah aktiviti jahanam tersebut tidak wujud dalam sukatan matapelajaran Tahap 2, ekoran masing-masing telah beralih kepada peniupan rekoder.

Hendak dijadikan cerita, itu pun saya terkial-kial. Maka jadilah saya watak pokok penyeri pentas. Tak payah buka mulut. Hanya perlu berdiri dan goyangkan badan sekali-sekala. Nasib baik comel.

Berbicara soal menyanyi, hafalan lirik tak pernah jadi isu sebab daya ingatan saya kuat. Aspek kawalan pernafasan serta alunan suara yang lekas mengundang panik. Apakan daya, era 80-an dahulu belum wujud Youtube channel sebagai rujukan saya berlatih sendiri di rumah. Tak macam budak-budak generasi sekarang. Seawal usia dua tahun sudah lancar menyanyi Baby Shark Doo-Doo Doo-Doo Doo-Doo.

Pada suatu hari yang malang menjelang hujung tahun persekolahan darjah 2, setiap murid dikerah ke hadapan kelas secara bergilir untuk menyanyi. Ujian penilaian subjek muzik. Ada markah. Setiba giliran saya, cikgu beri pilihan antara tiga buah lagu. Lagu Anak Itik Tok Wi. Lagu Ais kacang. Lagu Aku Burung Tiung.

Lagu Aku Burung Tiung judul pertama sekali saya pangkah. Lagu penuh depresi. (Ugh!)

Lagu Ais Kacang terlampau ceria pula. Sangat tak padan dengan personaliti diri yang pendiam lagi serius. (Giteww!)

Ketiadaan pilihan, lagu Anak Itik Tok Wi sahaja yang tinggal.

Lirik saya hafal. Sungguhpun trek iringan minus one tidak disediakan, alunan irama saya ingat lebih kurang. Namun, peti suara enggan beri kerjasama. How do I begin, then?! Cikgu pula sudah beri isyarat mula. Suasana bilik darjah bertukar hening serta-merta. Kesemua mata bertumpu ke arah saya yang sedang berpeluh debar.

Akhirnya, saya redah ikut pesanan Pendekar Mustar, “Hentam sajalah.” Tanpa bukti rakaman audio, sukar juga buat saya mendemonstrasikan betapa hampehnya kualiti persembahan tersebut kepada kalian. You simply have to take my word for it. Memang sumbang. Sumbang sesumbang sumbangnya.

Anak itik Tok Wi… Mandi dalam kolam. Sakit apa Tok Wi… Sakit Sendi Tulang. Ya, lagu mudah. ITU pun tak boleh buat? What can I say? Memang tak mampu. Teruklah juga saya diketawakan oleh rakan-rakan sekelas. Ibarat luka pedih yang kemudian ditabur garam, cikgu pun bantai gelak sekali.

Jelas tersemat di lubuk memori, insiden ini berlaku sejurus sebelum waktu rehat. Sebab saya ingat: Kala loceng rehat berdering, saya terus berlari ke tandas untuk menangis seorang diri. Dalam masa yang sama, saya memasang azam. Saya tak pernah kenal siapa itu Tok Wi yang menderita sakit sendi tulang. Tapi kalau terjumpa dia suatu hari kelak, memang akan saya balun dengan selipar.

Kejadian mengaibkan tadi berserta himpunan insiden susulan yang lain, secara langsung membawa kepada performance anxiety sepanjang fasa bersekolah. Lantas meleret sehingga ke era menengah serta pra-U.

Saya malu ke hadapan. Takut digelakkan. Fobia terhadap apa jua aktiviti persembahan berirama. Sajak. Pantun. Syair. Menyanyi. Hatta azan. Untuk maju ke hadapan dalam hidup, kelemahan sebegini sememangnya mengekang.

Namun, ceritanya tidak habis di situ.

Dalam tak sedar, masalah ini terawat sendiri. Tanpa perlu cari pakar psikologi. Tak perlu menghadap dukun jauh di dalam hutan. Saya tak buang duit pergi seminar sifu mengarut. Saya tak baca buku self-help.

Ironically, the cure was music itself. Aneh, bukan?

Saya terjebak dengan muzik berat sewaktu kolej. Mula meminati grunge dan heavy metal. Perlahan-lahan mendekati gitar. Dari situ, berjinak-jinak pula dengan aktiviti jamming. Umum tahu, aliran grunge dan heavy metal cukup sinonim dengan sikap ‘pedulikan apa orang nak kata.’ Cara berpakaian. Cara bawa diri. Genre ini magnet ulung buat kelompok tersisih.

Call of Cthulu Metallica Budak Meja Belakang Pax Americana Shah Ibrahim
Butterlica (Indiana, 2003)

While you’re rocking out with friends, somebody has to sing. Bab ini tiada paksaan. Kalau kawan-kawan lain penat atau malas, saya selamba ambil alih. Nyanyian muzik berat tak perlu merdu macam Justin Bieber. Cukup sekadar menjerit. Sambil itu, lepaskan segala yang terbuku dalam jiwa. Kemarahan. Kekecewaan. Ketakutan. Euphoria to the max.

Parpu Band Final Jam Session 2005 Blog Coretan Sang Flowerman
Parpu Band (Leeds, 2005)

Tak dapat dinafi, ritual ini perlahan-lahan mengangkat keyakinan diri. Hakis malu. Buang segan. Aspek paling penting, band mates takkan sesekali gelakkan kita. Band mates ibarat sebuah brotherhood. Saling menyokong. Dari studio tertutup, beralih pula ke pentas-pentas gig. Menyanyi di hadapan khalayak ramai. And the rest is history.

Bantal Kekabu Sheffield Gig 2009 Blog Coretan Sang Flowerman
Bantal Kekabu (Sheffield, 2009)

Adakah suara nyanyian saya kini boleh dikategorikan sebagai ‘sedap’? Saya tak tahu. Dan sejujurnya, saya dah tak peduli. A golden voice was never the object of desire in this tale. Sebaliknya, kutipan-kutipan lain sepanjang perjalanan. Buat diri secara peribadi, perjalanan ini suatu proses penyembuhan. Ke arah menjadi lelaki lebih berkualiti. Teringat saya pada kata-kata Rumi,

“I want to sing like the birds sing, not worrying about who hears or what they think…”

Perasaan ini sungguh mendamaikan.

You Are Not Everyone’s Cup of Tea

You Are Not Everyones Cup of Tea Blog Coretan Sang Flowerman

Setiap sajian teh boleh dibancuh menerusi pelbagai resipi. Uncang sahaja ada beraneka jenama untuk dipilih, hasil kutipan daun teh daripada pelbagai sumber. Tempoh masa uncang terperam di dalam air panas akan menghasilkan kepekatan teh berbeza-beza.

Ada orang suka manis gula. Ada orang suka manis madu. Tak kurang juga yang gemar versi pahit (atas alasan selera lidah mahupun faktor kesihatan).

Sesetengah orang memilih untuk tambah susu. Ada pula yang membiarkan susu sekadar terbenam di dasar cawan tanpa dikacau. Tak kurang juga kelompok yang ‘tarik kaw kaw’ sehingga permukaan gelas berbusa. All which brings us to the point…

“You are not everyone’s cup of tea.”

Sekiranya anda sekapal dengan saya yang langsung tak gemar minum teh, ungkapan di atas tetap relevan. Saya dah pernah cuba teguk. Tetapi tekak sukar menelan. Dalam hal ini, teh tak bersalah. Dan saya pun tiada kewajiban untuk memaksa diri.

Pertama kali mendengar ungkapan “you are not everyone’s cup of tea” semasa bersekolah dahulu, saya terus faham. Ini bukan soal mahir Bahasa Inggeris. Saya fikir metaforanya cukup ketara. Sekaligus menjelaskan beberapa hal yang sedang menimpa diri pada waktu itu. Terutama sekali dalam bab membuat kawan. Mengapakah ramai sangat yang tidak sudi?

Tak kenal, maka tak cinta. Sudah kenal, belum tentu suka. Suka bisa bertukar rupa. Sebab hati manusia sukar diduga.

Wujudkah formula mujarab yang terjamin membuatkan orang suka kita, anda bertanya? Tentulah ada. Namanya minyak senyonyong. Haha. Cuma saya tak rekomen.

Baiklah. Ilmu hitam tolak ke tepi, pokoknya kita tak mampu buat semua orang sukakan kita. Dan dalam kebanyakan situasi, suka atau tak suka tidak memerlukan sebarang penjelasan lanjut. It is what it is. Tak suka sekadar tak suka, itu hak individu.

Ini baru perihal berkawan. Diskusi ‘cup of tea’ dalam bicara soal hati dan perasaan sahaja pantas meleret panjang berjela tanpa ada kesudahan. Dari hal semudah selera paras rupa sehinggalah ke penilaian lebih abstrak seperti gerak naluri serta bisikan hati, masing-masing pasti ada kriteria spesifik yang dicari.

Teringat saya pada suatu pengalaman sewaktu zaman belajar dahulu. Seorang akak senior tampil mengatakan, “Akak berkenan sangatlah dengan Shah.” Eh, kalian jangan salah sangka pula. Akak ini sudah bersuami. Hajat di hati beliau adalah untuk menjodohkan saya dengan adik sepupu. Atau dalam istilah saintifiknya, ‘kenen-mengkenen’.

Usia saya sekitar pertengahan 20-an di persimpangan cerita. Sebagai lelaki yang sedang belajar dan kewangan belum kukuh, sejujurnya tekanan untuk berumah tangga itu masih jauh. Dalam pada itu, apa salah pergi ke langkah seterusnya andai keserasian telah wujud. Begitulah fikiran saya pada waktu tersebut.

Saya kata, “OK.” Lantas mengirim foto paling hensem dalam simpanan (hensem di mata saya lah). Akak tadi masih bertindak selaku orang tengah. Oh perlu dijelaskan, masa itu Facebook baru lahir. Masih ramai yang belum jadi pengguna. Termasuk saya.

Minggu berganti minggu. Bulan berganti bulan. Namun, tiada sebarang maklum balas. Maka timbullah rasa tertanya-tanya. Sekadar ingin tahu tanpa menaruh harapan tinggi, saya memberanikan diri.

“Kak, adik sepupu akak hari tu apa khabar?” (kebetulan, ini sahaja ilham spontan yang timbul sebagai buah modal mukadimah bicara)

Dengan riak wajah bersalah, beliau menjawab, “Errr… Sepupu akak tu rupa-rupanya minat yang Chinese-look. Mamak-look dia tak berapa berkenan. Akak pun serba salah nak kasi tau Shah. Takut Shah kecik ati.”

“Eh takpe Kak. Saya OK.” Balas diri ini diiringi senyuman badut paling lebar. Selaku insan yang berjiwa kental, saya tidaklah terasa hati sangat. Sekadar menangis 3 hari 3 malam sambil mendengar lagu-lagu Celine Dion. Kemudian, pulihlah diri. What more can I do? I was not her cup of tea. And it’s not her fault.

Setelah menjadi memori dan masa pun berlalu, memang lucu setiap kali dikenang kembali. Kenangan yang telahpun melangkaui usia lebih sedekad. How time surely flies!

Bagaimanalah kesudahan adik sepupu akak tadi? Sudah kahwin gamaknya. Mungkin juga sudah berderet-deret cahaya mata. Segan pula hendak bertanya khabar. Apa pun jua, saya doakan yang baik-baik sahaja. Buat dia. Buat saya.

And I sincerely hope that she has found her cup of Chinese tea.